0
Blog

Belly binding na de zwangerschap: wel of niet doen?

De eerste 6-8 weken postpartum kan het fijn zijn om wat extra ondersteuning te gebruiken voor je core en bekkenbodem. Een binder of sluitlaken kan dan een prettige tijdelijke uitkomst zijn. Of een belly binder voor jouw lichaam een fijne steun is, hangt af van je persoonlijke situatie en het verloop van je bevalling. Een binder is niet voor iedereen zinvol en ook niet bedoelt voor gebruik op de lange termijn.

Wanneer kan je het beste belly binden?

De eerste 2-6 weken, of eerder indien je een ongecompliceerde vaginale bevalling hebt gehad, na de bevalling. Draag de belly binder geen 24 uur per dag, maar alleen op de momenten dat je wat extra steun rondom je torso kunt gebruiken.

Indien je een ernstige diastase en daarbij last van lage rugpijn hebt, dan kan een belly binder of sluitlaken eventueel ook extra steun bieden. Wel raad ik je aan, indien dit jouw situatie is, op zoek te gaan naar een bekkenbodemfysiotherapeut die eventueel je diastase kan tapen.

Waarom zou je belly binden?

  • Je hebt al een peuter rondlopen in huis en daardoor til je al snel na je bevalling twee kinderen en ben je fysiek een stuk actiever. Een belly bind kan je lichaam dan wat extra steun geven op de momenten dat je dit nodig hebt.
  • Dit is niet je eerste zwangerschap en je spieren, ligamenten en bindweefsel voelen meer opgerekt en instabieler aan dan na je eerste bevalling. Een belly bind kan ook dan je lichaam van extra steun voorzien.
  • Je wil na je zwangerschap je buikwand helen of hebt een flinke diastase en wil je buikwand meer ondersteuning bieden.
  • Je hebt een keizersnede gehad en wil het litteken en je buik wat steun geven, zodat je litteken sneller geneest en soepel blijft.
  • Je bekkenbodem heeft veel te verduren gehad tijdens je bevalling en je voelt dat je daar extra steun nodig hebt.

Afbeeldingsresultaat voor bengkung belly binding

Zoals je leest noem ik nergens dat je ribbenkast, heupen of buik weer op de goede plek terugkomen. Ook noem ik nergens dat je voorste buikspieren weer aan elkaar groeien door het dragen van een belly binder. Dit kan ook niet, omdat dit soort processen door het trainen van je spieren in gang worden gezet.

Het belangrijkste wat ik je mee wil geven uit dit artikel is dat een belly binder een pleister is. Het helpt tijdelijk en het ondersteun je genezingsproces, maar uiteindelijk hebben je core en bekkenbodem er het meeste aan als jij gericht je diepe ademhaling traint en je qua bewegen focust op het herstellen van de kracht en functie van je core en bekkenbodem.

Wanneer kan een belly binder schadelijk zijn?

  • Indien je de belly binder te strak (en weet jij wanneer het voor jouw lichaam te strak is?) aantrekt dan kan dit neerwaartse druk op de bekkenbodem zetten. Op deze manier werk je genezing dus tegen, omdat je bekkenbodem dit soort druk nog niet aankan. Dit kan dan leiden tot bekkenbodemklachten, zoals een verzakking of incontinentie bij inspanning.
  • De belly binder gebruiken als support, zonder dat je daarbij ook met behulp van oefeningen werkt aan het herstel van de kracht en functie van je core. Nogmaals; de belly binder is een pleister en dus een tijdelijke oplossing. Daarna zal je lichaam het zelf moeten kunnen doen.
  • Als de belly binder van bovenaf te strak wordt vastgemaakt, dan beperk je je ademhaling. Om diep te kunnen ademhalen met behulp van ons middenrif (en op die manier de bekkenbodem op een natuurlijke manier te versterken) heeft je ribbenkast ruimte nodig om uit te kunnen zetten. Een belly binder of sluitlaken dat rondom de ribbenkast te strak zit ontneemt je deze mogelijkheid. Dit maakt dat je dan te veel door je buik gaat ademen of te veel druk op je bekkenbodem plaatst. Beide manieren van ademen zijn voor je lichaam geen optimale situatie.

Wat voor type binder kan ik het beste dragen?

Afbeeldingsresultaat voor src shorts

Ik raad mijn klanten eigenlijk niet aan om een (Bengkung) belly binder of sluitgordel na de bevalling te dragen, maar op zoek te gaan naar een medisch compressie broekje. Deze ondersteunen je namelijk van beneden naar boven. Dit verkleint de kans dat er te veel neerwaartse druk op je bekkenbodem komt te staan. Ook gaat dit iets nauwkeuriger op maat, waardoor de kans afneemt dat de broek te strak zit om je middel.

Er zijn zelfs broekjes te vinden (even Googlen) met siliconen strips voor rondom het litteken van je keizersnede, zodat deze sneller geneest en flink wordt ondersteund.

Tot slot is het heel belangrijk om jezelf de vraag te stellen: wanneer ik de belly binder afdoe, kunnen mijn core en bekkenbodem mij dan zelfstandig ondersteunen bij al mijn bewegingen?

Indien je nee hebt geantwoord op deze vraag: besef je dat een belly binder een pleister is en ook echt alleen extra ondersteuning biedt, maar dat je lichaam jou dagelijkse inzet nodig heeft om te herstellen. Doe oefeningen die de kracht en functie van je core en bekkenbodem verbeteren, zodat je je uiteindelijk gesteund voelt door je eigen lichaam en niet hoeft te vertrouwen op tijdelijke oplossingen.

No Comments

    Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    %d bloggers liken dit: