0

Help, ik heb een diastase!

Welkom bij de informatie pagina van Sterkher  over diastase.

Heb jij een diastase? En wil je er graag vanaf? Op deze pagina staat een verzameling van alle artikelen die ik heb geschreven over diastase. Ik voorzie je van nuttige en evidence-based informatie over diastase.

Wat is een diastase?

Misschien ben je alleen op deze pagina terecht gekomen, omdat je nu zwanger bent en allerlei wilde verhalen hoort over het begrip diastase. Je wil graag weten wat een diastase is en of je er wat aan kan doen.

Misschien weet je niet zeker of je een diastase hebt en wil je graag weten wat een diastase is en hoe het genezingsproces in zijn werk gaat.

Kijk onderstaande presentatie waarin ik uitleg wat een diastase is, en hoe je deze, in grote lijnen, geneest na de zwangerschap.

Sterkher Fundamentals: wat is een diastase?

Dit is een gratis presentatie over diastase. Ik beantwoord vragen als wat is een diastase en hoe voorkom of genees je een diastase.

Klik op onderstaande link voor de PDF van de slides van de presentatie.

FUNDAMENTALS Wat is een diastase

Gratis artikelen over diastase

Lees hier het artikel

Mijn diastase gaat niet weg!

Lees hier het artikel

Hardlopen met een diastase.

Lees hier het artikel

Zelftest diastase.

Je hebt een diastase wanneer er een aanzienlijke ruimte zit tussen de twee helften van je voorste buikspieren. De ruimte tussen de twee helften van je voorste buikspieren voelt zwak en soms puddingachtig aan.

Hoe komt dit?

Tijdens je zwangerschap maakt je lichaam ruimte voor je groeiende baby. Dit doet je lichaam door het bindweefsel tussen de twee helften van je voorste buikspieren op te rekken. Dit bindweefsel noemen we de linea alba. Zie het maar als het meerekken van je legging wanneer je voorover bukt. Je linea alba rekt mee met je groeiende baby. Dit is dus een volkomen natuurlijk proces. Uit dit wetenschappelijk onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat 100% van de vrouwen met 35 weken zwangerschap een diastase hadden.

Na je zwangerschap hoort je diastase weer te genezen en heb je dus geen voelbare (en soms zichtbare) ruimte tussen de twee helften van je voorste buikspieren. De linea alba is dan weer stevig en minder uitgerekt als tijdens je zwangerschap.

Echter, gaat genezing niet bij elke vrouw vanzelf. Soms kan je maanden of zelfs jaren na je zwangerschap nog een buikje hebben of een deuk boven je navel zien, omdat er nog steeds sprake is van een diastase. Dit betekent dat de linea alba niet goed is genezen en dus niet goed spanning kan genereren.

Een diastase voelt letterlijk zwak. Als je je vingers tussen de helften van je voorste buikspieren duwt dan voel je geen spanning, maar heb je het gevoel alsof je gemakkelijk door je huid heen kunt duwen. Wanneer je ruimte voelt van 1-4 vingers breed tussen de twee helften van je voorste buikspieren, maar de ruimte voelt heel stevig, dan is er meestal geen sprake van een diastase. In dit geval kan het zijn dat je core in het geheel niet sterk genoeg is en je deze moet trainen om de ruimte minder groot te maken.

Waarom is dit niet goed?

Het stuk bindweefsel tussen de twee helften van je voorste buikspieren maakt onderdeel uit van een groter stuk bindweefsel: de aponeurosis. Dit is een zeer sterk stuk weefsel dat alle spieren van je buik met elkaar verbindt! De linea alba is als het ware het midddelpunt van de aponeurosis. Wanneer dit middelpunt zwak is, dan kan je dus niet goed kracht overbrengen tussen je core  spieren en deze spieren optimaal gebruiken.

Dit vergroot je kans op bijvoorbeeld lage rugpijn, omdat je rug minder stabiel is door het zwakke punt aan de voorzijde van je romp.

Wat zijn tekenen van een diastase?

  • De ruimte tussen je buikspieren voelt puddingachtig aan en je kan je vingers er diep in duwen.
  • Wanneer je omhoog komt uit een stoel of uit bed dan ontstaat er een tunneltje tussen je voorste buikspieren.
  • Je bent maanden, soms zelfs jaren, geleden bevallen, maar je lijkt nog steeds 4-5 maanden zwanger.
  • Waar ooit je navel zat daar hangt nu een stuk huid over heen en je navel lijkt eerder een diep gat.

Hoe genees je een diastase?

Met het ontwikkelen en verbeteren van een diep ademhalingspatroon, het verbeteren van je postuur, leren om druk over je hele lichaam te verspreiden en spieren die niet goed functioneren sterker maken, genees je een diastase op de lange termijn. Welke oefeningen daar precies voor nodig zijn dat is voor iedere vrouw anders. Als je jaren niet hebt gesport of nooit aan krachttraining hebt gedaan of nooit bewust aan je ademhaling hebt gewerkt dan kan een algemeen, goed ontworpen, krachtprogramma vaak al voldoende zijn.

Wat zijn de stappen naar genezing van een diastase?

Indien je alleen deze pagina vluchtig hebt doorgelezen in de hoop naar het antwoord over genezing:

KIJK EN LUISTER DE GRATIS PRESENTATIE: WAT IS EEN DIASTASE?

Hoe meer je weet over diastasis recti, hoe meer je je eigen lichaam leert kennen en de punten ontdekt waar jij aan moet werken om je diastase te genezen.

Volg onderstaand stappenplan, heb veel geduld met je lichaam, en ga aan de slag:

  • Kijk en luister de gratis presentatie: wat is een diastase?
  • Lees alle artikelen op deze website over diastase.
  • Maak een afspraak met een geregistreerd bekkenbodemfysiotherapeut.
  • Doe een trainingsprogramma dat gericht is op het ontwikkelen van een diep ademhalingspatroon, het mobiliseren van je bovenrug en heupen en het sterker worden van je hele lichaam.

Dat laatste punt kan in de vorm van personal training, het deelnemen aan small group training of groepslessen bij een trainer die gespecialiseerd is in postnataal fitness of het volgen van een online programma.

Ik zal deze pagina updaten, wanneer er meer informatie is over diastase of wanneer ik een nieuw artikel schrijf. Vergeet niet om deze pagina tussen je favorieten te zetten!

Heb je een vraag naar aanleiding van deze informatie?

Ik help je graag: er staan niet voor niks zoveel gratis artikelen met informatie over pre- & postnataal fitness op mijn website.

Heb je een specifieke vraag over de informatie op deze pagina, dan mag je me altijd mailen. Ik krijg veel mails binnen die te persoonlijk van aard zijn en waarbij ik geen hulp kan bieden over de mail. Voor dit soort vragen is een consult nodig en dat bied ik in de vorm van personal training.

Hou verder rekening met een responstijd van 3-5 werkdagen, vanwege de huidige drukte.

Bedankt voor je begrip!