Sterkher | Personal training voor vrouwen
Blog

IIFYM: wat is het & hoe werkt het?

IIFYM: If It Fits Your Macros. Een rondje Google levert berichten en foto’s op van ijs, snoep, junkfood en.. fitte mensen die dit schijnbaar zonder problemen allemaal kunnen eten. Maar kan je al die ‘troep’ ook echt zonder consequenties eten of zit er meer achter? Om daarachter te komen is het allereerst belangrijk om te weten waar het woord ‘macro’ voor staat. Macro is een afkorting van het woord macronutriënt. Macronutriënten zijn één van de volgende voeding componenten die het lichaam in relatief grote hoeveelheden, op nummer vier na, nodig heeft:

  1. Eiwitten
  2. Koolhydraten
  3. Vetten
  4. Alcohol (heeft geen voedingswaarde, maar telt wel als calorie)

IIFYM houdt, simpelgezegd, in dat je jouw dagelijks benodigde macronutriënten binnenkrijgt om zo je doel (bijv. afvallen) te behalen. Daarbij ben je zelf vrij om te bepalen wat je naar binnen werkt: ongezonde voeding is dus niet ‘off limits’.

Volgens het IIFYM principe zou je dus de hele dag door ongezond kunnen eten en nog steeds gewicht kunnen verliezen of spiermassa kunnen aankomen, maar dit klinkt een beetje belachelijk als je er iets dieper over nadenkt. Ongezond, bewerkt voedsel bevat namelijk weinig vezels, vitamines en mineralen, maar wel suiker en ongezonde (trans-)vetten. Als je je macro’s alleen uit dit soort voeding zou halen, creëer je voor je lichaam dus een tekort aan vezels en micronutriënten (vitamines & mineralen). Ongezonde voeding eten volgens het IIFYM principe kan dus wel, maar zorg er dan wel voor dat je tegen het einde van de dag altijd voldoende vezels en micronutriënten binnen hebt gekregen.

Het principe van IIFYM werkt het beste als je:

  • Grofweg 80% van je calorieën haalt uit gezonde voeding die je lekker vindt
  • Niet bang bent om de overige 20% te halen uit kleine ‘treats’ als chocolade, een ijsje of wat je maar wilt
  • Kan stoppen na het eten van één ijsje of één stukje taart en niet direct wilt gaan ‘bingen’
  • Gewend kan raken aan het tellen van calorieën. Het handigste is het om hiervoor een gratis app te gebruiken zodat je altijd en overal precies kan bijhouden wat je binnen hebt gekregen
  • Zorgt dat je tenminste 25 gram vezels per dag binnen krijgt
  • Zorgt dat je elke dag je benodigde hoeveelheden macro’s binnenkrijgt of er niet meer dan 5 gram naast zit.
  • Het geen probleem vindt je maaltijden vooruit te plannen. De digitale weegschaal en calorie teller app zijn binnen IIFYM je beste vriendjes om een zo precies mogelijk resultaat te kunnen behalen. 

Nu je weet wat het idee achter IIFYM is en hoe het werkt, hoef je alleen nog te weten wat je dagelijkse behoefte aan calorieën en macronutriënten is om te kunnen starten. Deze behoefte hangt af van je gewicht, lichaamsbouw, genen, doelen en training.

3 Comments

Leave a Reply

%d bloggers liken dit: