0
Blog

Misschien ben je niet sterk genoeg

“Oh, en volgens de Mensendieck* therapeute waar ik heen ga staat mijn bekken scheef en krijg ik daarom last van mijn onderrug wanneer ik mijn baby optil.”

Hoe vaak ik dit wel niet hoor tijdens een intake wil je echt niet weten. Het liefst wil ik dit soort opmerkingen meteen de grond inboren, maar ik blijf altijd rustig knikkend luisteren en oordeel niet. Degene die voor me zit weet waarschijnlijk niet beter dan wat haar wordt aangepraat en al die andere health professionals.. Tja, die weten waarschijnlijk ook niet beter.

Je bent niet scheef of kapot

Het blijft me verbazen hoe gemakkelijk mensen zoeken naar een zondebok waar het gaat om het wel of niet goed functioneren van hun lichaam. De uitspraak “mijn bekken staat scheef.” wordt meestal gevolgd door: “daarom mag ik van mijn fysiotherapeut/bekkentherapeut niet zwaar tillen/squatten/deadliften/überhaupt bewegen.”

Bekkenklachten of klachten als een diastase worden haast meteen afgeschoven op een scheef staand bekken. Wanneer ik dan doorvraag: ligt dit volgens je behandelaar aan spieren die niet goed functioneren? Dan krijg ik 99% van de keren dat ik het vraag: “Nee, dit komt echt door mijn bekken zelf. De ene helft staat naar voren gedraaid en de andere helft staat naar achteren gedraaid.”

En, ik begrijp het. Dit klinkt ook heel aannemelijk, maar het is bijna nooit een structureel probleem. Structureel wil zeggen dat het probleem aan je botten of gewrichten ligt. Wel is het meestal een functioneel probleem. Functioneel wil zeggen dat het probleem ligt aan je spieren. Die spieren kunnen stijf zijn en daardoor zwak of juist overactief en daardoor ook zwak.

Dit probleem los je niet op door 10 keer per jaar naar een therapeut te gaan om je bekken ‘recht’ te laten zetten. Wanneer het probleem blijft terugkeren dan is dat hoogstwaarschijnlijk niet de oplossing.

Wat is dan wel een oplossing? Sterker worden en leren, maar ook durven, bewegen.

Sterker worden voorkomt klachten

Je wordt niet sterker van dag in dag uit oefeningen doen die alleen ‘de kleine’ spiergroepen trainen. Als de grote spiergroepen hun werk niet kunnen doen, omdat ze zwak en/of stijf zijn, dan blijf je cirkeltjes draaien.

Wel is het zo dat sterk zijn en kracht subjectieve begrippen zijn. Zo kan het voor mij betekenen dat ik mezelf 10 keer kan optrekken en gemakkelijk 100 kilo deadlift. Maar misschien betekent sterk zijn voor jou dat je dag in dag uit je baby met gemak optilt zonder dat je rug-, nek- of schouderklachten krijgt.

Ik zie zoveel vrouwen die ervan overtuigd zijn dat al hun klachten te herleiden zijn naar een zwakke bekkenbodem of een zwakke core, maar die ondertussen niet eens 10 keer een hip thrust zonder gewicht uit kunnen voeren. Als je bilspieren dat al niet kunnen, dan ben ik ervan overtuigd dat je ze ook niet kunt gebruiken wanneer je een peuter van de grond tilt.

Vandaag nog vroeg een klant aan mij of het wel veilig was om de squat te oefenen, omdat ze een verzakking heeft. Ik vroeg haar waarom het niet veilig zou zijn. Volgens de gyneacoloog was squatten gevaarlijk en kon het haar verzakking verergeren. Weet je wat pas echt gevaarlijk is? Zwak zijn. Bedenk je eens hoe vaak we op een dag een squat doen: wanneer we uit een stoel opstaan, van de bank opstaan, kinderen optillen van de grond, in en uit de auto stappen. Stel dat je dit soort bewegingen nooit traint. Hoe denk je dat al die dagelijkse squats er dan uitzien? Waarschijnlijk niet al te best.

Wat doe je hieraan? TRAINEN. Ga de gym in of koop een set gewichten en elastieken voor thuis en ga trainen. Krachttraining maakt je hele lichaa*m sterker en helpt je bij het voorkomen van irritante pijnklachten op de korte en lange termijn.

Krachttraining werkt corrigerend

Dit klinkt heel gek, maar het is echt zo. Krachttraining is niet gevaarlijk tijdens of na je zwangerschap en ook niet wanneer je klachten hebt, zoals een verzakking. Krachttraining helpt je bij het corrigeren van je postuur en leert je om de juiste spiergroepen te gebruiken voor de beweging die je maakt.

Blijf niet hangen in oefeningen van therapeuten die je vertellen dat je niks anders mag doen**, omdat dat gevaarlijk is voor je lichaam of je daar nog niet klaar voor bent. Zeker wanneer je geen progressie ziet na een week of 3-4. Dit geldt natuurlijk niet als je medische klachten hebt of aan het revalideren bent na bijvoorbeeld een blessure.

Wanneer een programma is gebaseerd op jouw lichaam en doelen, dan is krachttraining niet gevaarlijk, maar zal het je alleen maar helpen. Zowel binnen als buiten de gym.

*Ik heb geen hekel aan Mensendieck therapeuten, maar had even een willekeurig voorbeeld nodig.

**Nogmaals dit geldt niet wanneer je medische klachten hebt of aan het revalideren bent. Wel als je al jaren met eenzelfde vage klacht loopt (denk aan schouderklachten die eens in de zoveel tijd opspelen) en je na een week of 3-4 geen vooruitgang ziet of elke keer weer terugvalt. Dan wordt het tijd om op zoek te gaan naar een ander plan van aanpak.

 

 

 

 

No Comments

    Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

    %d bloggers liken dit: